4 жовтня ц.р. Місія спостереження за виборами (далі – МСВ) Бюро з демократичних інститутів та прав людини ОБСЄ (ОБСЄ/БДІПЛ), яка розпочала свою роботу 12 вересня ц.р., оприлюднила перший проміжний звіт щодо підготовки до парламентських виборів в Україні.
До складу Місії, яку очолює О.Гловер, входить основна група експертів із 20 осіб та 90 довгострокових спостерігачів, які працюють по всій Україні.
Проміжний звіт є досить збалансованим та містить цілий ряд позитивних оцінок щодо ходу підготовки виборчого процесу в Україні, зокрема:
1. Виборче середовище в Україні є конкурентоздатним.
- Новий закон створює надійну базу для здійснення демократичного виборчого процесу за умови його належного виконання;
- у законі передбачено можливості для балотування незалежних кандидатів, необмежений доступ ЗМІ до всіх публічних заходів, що стосуються виборів, скасування положень, що дозволяють внесення виборців до списку виборців у день голосування, а також забороняють партіям, які подали кандидатури на посади членів виборчих комісій, безпідставно відкликати цих членів комісій;
- позитивна зміна у законі про вибори забороняє внесення змін до списків виборців протягом двох останніх днів, що передують дню голосування, крім внесення змін за рішенням суду та повідомленням від відповідного органу ведення реєстру (у день голосування – за рішенням суду);
- ЦВК активно готується до проведення цих виборів, дотримуючись часових рамок, визначених законодавством. 15 членів ЦВК було призначено на семирічний строк Верховною Радою за поданням Президента у 2007 році. Комісія проводить регулярні засідання, відкриті для партій, кандидатів, ЗМІ та спостерігачів;
- більшість рішень ЦВК приймається одноголосно, тобто представники опозиції в Комісії несуть рівною мірою відповідальність за процес;
- під час виборів на усіх виборчих дільницях будуть встановлені веб-камери, які наживо транслюватимуть перебіг голосування в Інтернеті;
- усі учасники виборчого процесу можуть безперешкодно звертатися до судів за захистом своїх прав;
- доступ до Інтернету необмежений, що підвищує рівень плюралізму у громадській сфері;
- політичні партії та кандидати мають право купувати час для політичної реклами на рівних умовах, їм також надається певний обсяг безкоштовного ефірного часу або площі у державних медіа під час виборчої кампанії, які вони можуть використати після реєстрації. Закон про вибори не обмежує обсяг ефірного часу для політичної реклами, який можуть придбати політичні партії або кандидати;
- 22 вересня ц.р. ЦВК було прийнято рішення, що дозволяє тимчасові зміни місця голосування тільки в межах одномандатного виборчого округу, чим унеможливить міграцію виборців (т.зв. «виборчий туризм»).
2. Порушення виборчого процесу не мають системного характеруі здебільшого повторюють порушення, зафіксовані МСВ під час підготовки і спостереження за достроковими парламентськими виборами в Україні у 2007 році, які були визнані такими, що відповідають демократичним стандартам.
3. Органи державної влади докладають усіх зусиль з метою усунення недоліків та розслідування випадків порушень, пов’язаних з виборчим процесом, серед яких: підкуп виборців, «непрямі хабарі» та інші порушення правил передвиборчої агітації; напади на кандидатів або працівників виборчих штабів; ознаки незаконного втручання або зловживання адміністративними ресурсами у ході передвиборчої кампанії з боку місцевих та регіональних органів влади.